Severni Sibir – ledena avantura

Sava Osiguranje

Veliko prostranstvo Sibira veće je od same Evrope. Video sam samo jedan mali deo toga, ali čuo fanstastične priče koje želim da podelim sa vama. Posetio sam Norilsk i Dudinku, dva grada u Tajmirskoj oblasti, u polarnom krugu, na 2.500 kilometara od Severnog pola. Osetio sam duh industrijske Rusije, razgovarao sa starosedeocima kosih očiju, jeo živu ribu i pio pravi Sibirski čaj.

Prostranstvo Sibira

Poziv da posetim Sibir je došao sasvim slučajno, a takva avantura se ne odbija. Iskreno, nisam imao nikakve planove u skorijoj budućnosti da posetim Rusiju, a jedino sam razmišljao o Sankt Petersburgu. Obzirom da je reč o blogerskoj turi bez troškova, pristao sam, jer moji koferi jedva čekaju nova putovanja. Inicijativa po imenu “FollowUp Siberia” okupila je šest blogera iz različitih zemalja. Priznajem, prvih nekoliko dana sam mislio da je neka šala. Srpski travel bloger u Sibiru. Znam da vam je Jovan Memedović prva asocijacija.

Centar Norilska

Kako doći do Sibira?

Lakše nego što sam očekivao, letom preko Moskve. Jedini izazov je promena aerodroma. Iz Beograda se sleće na Šeremetjevo, severno od Moskve, a poleće ka Sibiru južno, sa aerodroma Domodedovo. Transport od prvog do drugog aerodroma je u kombinaciji voz + metro + voz, i trajao je blizu 2 sata. Let od Beograda do Moskve traje oko 2 i po sata, a od Moskve do, u mom slučaju Norislka, još oko 4 sata.

Šetnja kroz Dudinku

Iz prolećne Srbije pravo u zimski Sibir. Bilo je -2, sa snegom naravno. Kao da sam se vratio 4 meseca unazad, u našu zimu. Srećom, nije bilo ekstremno hladno, kao što to u Sibiru biva, pa se moj doživljaj u startu sveo na nešto već viđeno, makar što se tiče vremenskih prilika. Ne bih rekao da je tako bilo Mahmutu iz Egipta i Džoržu iz Libana, blogerima koji su sa mnom doputovali.

Komunističke zgrade u Sibiru

Polarni dani i polarne noći

Mala najava o polarnom danu desila se već pri samom poletanju sa aerodroma iz Moskve, gde smo poleteli u noć, ali već ubrzo videli zalazak sunca i ta svetlost nas je pratila do samog sletanja u Sibir, gde je u maju zapravo dan, polarni dan, bez ikakvog mraka, od 25. maja do 27. jula. Znam da zvuči neverovatno za naše podneblje i moram vam reći da je svetlost dana neverovatna prevara za ljudsko telo. Čak i do 2 posle ponoći nisam mogao da zaspim jer je horizont izgledao kao da je 11 prepodne. Srećom, hotel u kome smo bili smešteni poseduje teške zavese, koje su odglumele noć.

Glavne ulice Norilska

Polarne noći su totalna suprotnost i počinju 30 novembra, traju 45 dana, do 13. januara. Mala napomena, u pitanju su tačni datumi isključivo za Norilsk, na severu Sibira. Sunčeva svetlost u tom periodu ne postoji i praktično je noć, tokom svih 45 dana. Jako je teško to zamisliti i u tu svrhu mnogi stanovnici koriste čak i posebno osvetljenje na prozorima da odglume dan.

Mapa polarnog kruga

Period između polarnih dana i polarnih noći se naziva bela noć i traje od 27. aprila do 19 maja, kao i od 25. jula do 15. avgusta.

Položaj Norilska

Norilsk je od Moskve udaljen oko 2900 kilometara i danas se do njega dolazi samo avionom. Morskim putem je to moguće do luke Dudinka, na 100 kilometara od Norilska, pri čemu put do Rusije, preko Severnog mora iznosi oko 5.600 kilometara. Norilsk je putem spojen samo sa aerodromom i gradom Dudinka. Putem nije moguće doći do ovog dela Sibira. Transsibirska železnica nije ni blizu, i prolazi južnim delom Sibira.

Mapa Rusije i tačka gde se nalazi Norilsk

Sibirski grad Krasnojarsk, na jugu, udaljen je oko 1.504 kilometara, a Severni pol 2.400. Norilsk se nalazi u polarnom krugu, na daljini od 300 kilometara od granice polarnog kruga. U odnosu na Moskvu, vreme je na +4 sata razlike, odnosno +5 u odnosu na Srbiju. Svi preduslovi za duboku zimu koja traje 9 meseci su ispunjeni. Ovaj položaj Norilsku daje leto, jesen i proleće koji traju samo po jedan mesec.

Kratka istorija Norilska

Prvi ruski osvajači u ovu oblast su došli u 17. veku. To su mahom bile manje vojske, koje su istraživale teritoriju. Kasnije su to bili putujući trgovci, gde su 1865. otkrili prva nalazišta bakra. Ključni trenutak odigrao se 1920. godine kada je Nikolaj Urvancev, čuveni ruski geolog, postao prvi stanovnik tog lokaliteta i krenuo u detaljna ispitivanja tla. Njegov rad je bio osnova za otvaranje rudnika bakra i nikla u godinama koje su dolazile.

Stara plemena i nova ruska kultura

U ovaj deo Rusije se u početku išlo samo po kazni, a sam grad su u periodu od 1935. do 1955. izgradili ruski zarobljenici, mahom žrtve političke represije. Nakon 1955. kada Norilsk dobija status grada, na krilima industrije, kreće ubrzano da se razvija i postaje najseverniji grad sa preko 100.000 stanovnika. Danas broji još 80.000 više.

Susret starog i novog u Sibiru

U Norilsku su zime jako hladne i u dubokom minusu. Najniža temperatura izmerena je 2014. godine i iznosila je -64 stepena. Najtoplije je bilo u leto 2016. sa +30. Prosečna letnja temperatura iznosi 10 stepeni.

Tradicija, ljudi i hrana

Stanovnici oblasti Krasnojarsk, odnosno Noriska i Dudinke su primarno doseljenici iz radničkih porodica. Ipak, starosedeoci, odnosno domoroci su plemenske zajednice Dolgani, Neneti, Nganasi, Eneti. Oni i danas žive u tundrama severa. Tek deo njih se potpuno preselio u civilizaciju i živi u gradu. Tradicionalno, plemena žive u posebnim šatorima, hrane se živom ribom i mesom divljači. Kreću se sankama koje vuku irvasi ili haski.

Odeća plemena

U mestu Dudinka smo obišli dva muzeja koji prikazuju kulturu plemena i istoriju severnog Sibira. Bio je to sjajan momenat da sklopim istorijsku i društvenu slagalicu. Dve stvari su mi posebno ostale karakteristične. Najpre, momenat kada su Rusi došli u ove krajeve, gde plemena nisu htela da pružaju bilo kakav otpor, već su pristala da plaćaju porez i ostanu pod zaštitom Rusa. Pokazalo se da Rusi i dan danas poštuju i neguju kulturu tih plemena.

Unutar šatora

Druga vrlo interesantna stvar vezana je za prapostojbinu mamuta, vrstu koja je živela na ovim prostorima. Pre par godina pronađeni su neverovatno dobro očuvani ostaci mamuta, a ostaci se mogu videti u muzeju.

Ostaci mamuta

Hrana ovih krajeva je tek posebna priča. Rusi su doneli tradicionalna jela, ali su starosedeoci uključili živu ribu u ishranu. Svakoga dana imali smo priliku da probamo živu ribu, koja se priprema samo mešanjem sa lukom i začinima, po nazivu Sugodai.

Tradicionalna nošnja

Industrija Norilska

Već prvi obilazak Norilska nam je pokazao koliko je industrijska zona velika i važna. U dva dana imali smo prilike da obiđemo površinski kop Medvezhy Ruchey i fabriku za preradu nikla. Kop je dubok 420 metara, a moguće je kopati još 2 miliona tona rude.

Obilazak ove fabrike i kopa bio je poseban doživljaj. Dobili smo posebna odela i zaštitnu opremu, ukrcali se u poseban kamion, koji nas je odvezao na vidikovac iznad površinskog kopa. Bilo je 0 stepeni i duvao je jak vetar.

Obilazak industrijske zone

Drugog dana smo obišli fabriku za preradu bakra čiji je vlasnik takođe kompanija Nornickel. Iako sam iz Bora i identičan pogon imam u rodnom gradu, sudbina je htela da tek u Sibiru vidim uživo kako se lije bakar. Prošli smo kroz fabriku sa opremom i gas maskama, neverovatno iskustvo.

Topionica bakra u Norilsku

“Dan metalurga” je najveći praznik ovog grada, u kome učestvuju svi geolozi, metalurzi, inženjeri, tehnolozi, rudari. Da njih nema, Norilsk ne bi postojao. Da nema Norilska, ne bi bilo ni ovih radnika.

Arctic Cup 2018

Karling kup

Naš program bio je obogaćen “Arctic Cup” karling prvenstvom. Po prvi put u životu sam uživo video kako taj sport izgleda. Na ovom tradicionalnom turniru učestvovale su zemlje u kojima je karling popularan. Češka, Škotska, Finska, Kanada, Švajcarska, Švedska i naravno Rusija. Od “poznatijih” tu su bile Rahel Homan iz Kanade, osvajač svetskog zlata iz 2017. godine i Ruskinja Anastazija Brizgalova, koja je dva puta osvajala zlatnu medalju na svetskom prvenstvu.

Anastasija Brizgalova

Blogeri i novinari su se takođe oprobali u karlingu. Dan ranije, petnaestogodišnji Rus po imenu Veniamin održao nam je čas karlinga. Izgleda da sam dobro savladao gradivo jer sam na turniru blogera, u dublu sa kolegom Vikramom iz Indije, osvojio drugo mesto. Moja prva medalja posle istrčanog polumaratona u Beogradu.

Takmičenje novinara i blogera

Naredne godine u martu se u Krasnojarsku održava Univerzijada, jako važan događaj za sibirsku regiju i generalno Rusiju, gde se očekuje hiljade takmičara.

Maskota Univerzijade 2019

FollowUpSiberia

Na ovom putovanju sam bio deo blogerske grupe, prve koja obilazi Sibir u okviru kampanje “FollowUp Siberia”. U narednom periodu će biti još 3 ture, i tu je vaša šansa.

Sa blogerima i irvasima

Na ovaj konkurs se možete prijaviti do kraja juna na jednostavan način. Potrebno je da na svojim društvenim mrežama podelite fotografiju nečega što vas poseća ili liči na Sibir, a ovaj tekst vam svakako može pomoći u tome. Potrebno je da tagujete FollowUpSiberia na Instragramu i postavite heštag #FollowUpSiberia što će biti dovoljan znak organizatorima da vas primete i uvrste u konkurs. Kriterijum će biti kvalitet i originalnost fotografije, ali i broj pratilaca na društvenim mrežama, a svakako plus može biti i ako ste bloger. Srećno!!

U tradicionalnom šatoru

Moja ekipa

Na ovom putovanju nisam bio sam. Osim sjajnih organizatora iz Moskve, tu su još bili Toni i Ana, blogeri iz Finske, zatim Džorž iz Libana, Mahmut iz Egipta, Rejmong iz Kanade, i Vikram iz Indije. Izuzetan miks zemalja i neverovatno druženje i iskustvo koje ću dugo pamtiti.

Blogerska ekipa

Da odlazim u Sibir nisam hteo da najavim sve do sletanja u Norilsk. Razloga je više. Prvi je taj što nisam uopšte verovao da ja zaista putujem u Rusiju i Sibir, na poziv organizatora FollowUp Siberia kampanje. Drugi je taj što sam hteo da kreiram što veći WOW efekat i reakcije su zaista bile vrlo iznenađujuće.

Celokupan događaj snimala je ekipa Euronews-a i očekujem uskoro dokumentarac koji ću podeliti sa vama.

Zaključak o Sibiru i Norilsku

Nikada nisam ni sanjao da ću doći u ovaj deo Rusije. Moja najdalja destinacija i dalje za sada ostaje Tajland, ali je Sibir definitivno najsevernija tačka u koju sam došao. I stvarno, u Norilsk nije lako doći. Iako nam za Rusiju nije potrebna viza, za ovaj grad i taj avio let, potrebno je pozivno pismo nekoga ko živi u Norilsku, ili konkretno neke kompanije sa kojom eventualno želite saradnju. Nismo videli mnogo od prirode, a kažu da je sjajna, posebno zato što je Norilsk okružen jezerima. Imam utisak da bi odlazak u tundre bio vrhunski doživljaj, ali tako nešto zaista nije lako organizovati i spada u domen ekstremne avanture.

Dudinka, na 100 km od Norilska

Večita zima, industrijske zone, komunisitičke zgrade obojene vedrim bojama, ljubazni Rusi koji ne znaju engleski ali se trude da pomognu, noć bez noći i ukus žive ribe, ostaju za mene iskustvo koje ću pamtiti čitav život.

Više fotografija iz Sibira, možete pogledati na mom Instagramu

Novi video na mom Youtube kanalu