Chiang Rai – sve lepote tajlandske provincije

Sava Osiguranje

Pre ovog putovanja uopšte nisam bio svestan bogatstva kulture severa Tajlanda. Najviše dobiješ kada najmanje očekuješ, što je se savršeno uklopilo uz svu onu skromnost i dobrotu ljudi koje sam ovde sreo. Severna provincija Tajlanda u blizini granice sa Burmom i Laosom donela je najlepše iskustvo i najveće bogatstvo našem putovanju. Shvatio sam da se na sever dolazi zbog prirode, istorije, hramova, slonova i tigrova. Čak me ni ovde nije napuštao osećaj da sam u nekom filmu. U ove predele bih se vrlo rado vratio.

SImboli severa

Zašto baš sever Tajlanda?

Moram priznati da sever Tajlanda nije bio u planu naše avanture. Držali smo se standardne ideje da obiđemo Bangkok i odemo do juga na moru. U prikupljanju informacija imao sam pomoć od strane mog kolege Igora Tomića koji već neko vreme živi u Chiang Mai-u, najpoznatijem digital nomad gradu na Tajlandu. “Zašto izbegavaš sever Tajlanda” – Igor je imao jednostavno pitanje za mene, na koje nisam imao odgovor. U dve rečenice me ubedio da se i na severu ima šta videti.

Hram u blizini mesta Chiang Rai

Fleksibilni raspored nam je ipak dozvolio da uključimo i 5 dana severa. Osim mesta Chiang Mai, glavni mamac za to je bio i čuveni “Beli hram” , impozantna atrakcija koju sam viđao u brošurama. Pošto se taj hram nalazi u mestu Chiang Rai, koje je na oko 4 sata vožnje autobusom od mesta Chiang Mai, odlučio sam da iz Bangkoka odletimo pravo u Chiang Rai, na 2 dana, i nakon toga produžimo autobusom u Chiang Mai. Ovo je bila jedna od najpametnijih odluka na celokupnom putovanju!

Deca na severu su preslatka!

Kako doći do grada Chiang Rai

Tajland je fenomenalno povezan avio linijama, gde vodeću ulogu ima AirAsia. Cene avio karata od Bangkoka do Chiang Raia u jednom pravcu su bile u rangu od 30 do 50 evra, što je uz vremensko trajanje leta od sat vremena bila potpuno lagana opcija za putovanje.

Prvi utisci: lepa priroda, zelenilo, šume, mali aerodrom i perfekan vazduh. Ovo poslednje nas je najviše oduševilo obzirom da je u Bangkoku jako visok nivo vlažnosti vazduha. Chiang Rai je posle glavnog grada Tajlanda izgledao kao vazdušna banja i najviše nas podsetio na Srbiju.

Taksijem smo za oko 7 evra i 20 minuta vožnje već bili u centru grada. Humanost i poštenje severa Tajlanda smo već na tom prvom koraku osetili. Ne postoji način da vas taksista prevari jer sve vožnje idu preko centralnog šaltera. Potpuno osveženje u odnosu na Bangkok.

Chiang Rai

Istorija mesta Chiang Rai je najmanje vezana za Tajland. Grad koji je nastao u 11. veku, jako brzo biva osvojen od strane Burme, današnji Mjanmar. Blizina reke Mekong, važnog trgovačkog puta iz pravca Kine, za celu ovu regiju značila je i česte migracije. Upravo je sever Tajlanda posebno karakterističan po velikom broju plemena i etničkih grupa koje se tu naselile, a sebe najmanje nazivaju Tajlanđanima. Akha, Kariang, Lana.. samo su neka od plemena koja i dalje tu žive. Upravo je sve navedeno duša severa.

Okolina Chiang Raia

Krajem 19. veka Chiang Rai uspeva da se odvoji od Burme i zajedno sa mestom Chiang Mai čini novu celinu, da bi već od 1933. godine bio uključen u Kraljevinu Tajland.

Centar grada

Danas u Chiang Raiu živi oko 70.000 ljudi. Izuzetno je karakterističan grad i teško mi je da ga rečima opišem, ali tu su fotografije i video. Grad nema visoke zgrade i dominira starija arhitektura, stara preko 50 godina (po slobodnoj proceni). Januar je najhladniji mesec sa temperaturama od 12 do 28 stepeni, dok je period april-jun u rangu od 20 do 35.

Suveniri na noćnom marketu

Najveća atrakcija i glavno mesto okupljanja je definitivno noćni market, veliki broj tezgi gde se prodaju odela, suveniri, šalovi od kašmira, unikatne torbice. Posebno su interesantni veliki platoi gde se sa strane može kupiti hrana, dok su stolovi u centralnom delu. Tu su i dve velike bine gde se u večernjim satima odigrava kulturno-umetnički program.

Noćni market

Sve navedeno je neverovatan doživljaj koji je stvarno teško rečima opisati. Subjektivno govoreći, imao sam osećaj da sam daleko od civilizacije kakvu poznajemo, negde u azijskim planinama. Za dva dana boravka napravili smo veliki broj fantastičnih fotografija, a većinu njih možete videti i na mom Instagramu.

Chiang Rai ću posebno pamtiti i kao mesto u kome za 2 dana nismo videli upaljenu niti jednu jedinu cigaretu, kako domaćih, tako i turista.

Tradicionalni ples na severu Tajlanda

Smeštaj u Chiang Raiu je najjeftiniji od svih koje smo imali prilike da vidimo na Tajlandu. Kreće već od 7 evra po osobi, dok je se za 10-12 evra bez ikakvih problema može naći i prenoćište sa doručkom. AirBnb, Agoda i Booking, izbora itekako ima, a svakako gledajte da ste što bliže centru.

Prvi problem sa novcem

Chiang Rai je u našem rasporedu predstavljao 10. dan obilaska Tajlanda. Osnovno o Tajlandu, posebno o Bangkoku, kao i kako doći do Tajlanda, možete čitati u odvojenim tekstovima. Ipak, problem o kome pišem nije vezan samo za ovu destinaciju već za ceo put. Nikako nisam mogao da isplaniram koliko tačno novca da ponesem u kešu, a koliko da ostane na platnoj kartici.

Tajlandski novac

U Evropi, najčešće, 80% planiranog budžeta ostavim na kartici, jer MasterCard kartica Telenor Banke u inostranstvu funkcioniše kao i u Srbiji, pa je plaćanje bez provizije bilo itekako moguće na svim POS terminalima, bolje opremljenim radnjama, u šoping molovima i boljim restoranima u Bangkoku. Ipak, na Tajlandu cveta siva ekonomija pa vrlo često nije bilo moguće plaćati na taj način a keš je bio pri kraju.

Krećem u misiju: “pronaći bankomat na severu Tajlanda” i ovde razbijam još jednu predrasudu koju sam imao. Bankomata ima više nego kod nas, koliko god da je Tajland u nekim delovima ruralan.

Bankomati na Tajlandu

Podizanje novca na bankomatu na Tajlandu, koliko god da podižete, povlači i fiksnu proviziju od oko 6 evra ka lokalnoj banci + 1% ili minimum 400 dinara ka mojoj Telenor Banci. Mali trik koji sam izveo bilo je konvertovanje dinara u evre, preko Telenor banka aplikacije, što je povoljnije za plaćanje u inostranstvu. Ipak, ključno iznenađenje desilo se pri podizanju novca: kurs prema kome su moji evri konvertovani u tajlandske bahte bio je drastično povoljniji od kursa u menjačnicama na Tajlandu. Toliko povoljan da se čak i provizija za podizanje anulirala. U narednih 20 dana Tajlanda sam često koristio ovu metodu, sa napomenom da sam podizao maksimalni mogući iznos kako bi ispalo još povoljnije.

Okolina grada Chiang Rai – solo ili sa grupom?

Nakon rešavanja problema sa novcem nastavili smo dalje planiranje. U gradu Chiang Rai smo boravili dve noći, odnosno imali smo jedan ceo dan za obilazak planiranog “Belog zamka”. Pred nama su bile dve opcije: da gradskom linijom odemo do tog mesta i provedemo oko sat vremena tamo, ili da preko turističkih agencija bukiramo celodnevnu turu u kojoj je “Beli zamak” predstavljao samo jednu od desetak tačaka. Iskreno, bio sam potpuno iznenađen sadržajem ture jer nisam imao predstavu šta se sve lepo može videti u okolini.

Polja čaja u okolini Chiang Raia

Odlučili smo se za opciju dva i naredni dan je ceo bio posvećen tom obilasku koji je predstavljao jedan od najlepših dana, ne samo na Tajlandu, već i u životu. Predosećaj da će tako biti imao sam dan pre i oduševljeno čekao jutro.

Program našeg dana sadržao je: Beli zamak, plavi zamak, crni zamak, pećinu sa majmunima, polja čaja, selo žena sa dugim vratovima, zlatni trougao i granicu sa Mjanmarom. Mislim da sada razumete moje oduševljenje. Očekivao sam samo jednu od ovih atrakcija, a sever Tajlanda ih je ipak podario mnogo više, sve u jednom danu.

White Themple – Beli zamak

Beli zamak je najveća atrakcija severa uvrštena na mnoge poznate turističke portale. Ovaj naziv je inače nadimak koji su mu turisti nadenuli, inače se u originalu zove Wat Rong Khun, Iako deluje kao svetilište, ovaj zamak je pre svega umetničko delo. Predstavlja kompleks nekoliko zgrada i centralnog zamka sa mostom i malim jezerom. Ova atrakcija je privatno vlasništvo umetnika čije je ime teško izgovoriti, gde je zaista fascinantno kako je jedan umetnik za 10 godina stvorio tako popularnu atrakciju na Tajlandu.

White temple

U unutrašnjosti zamka se nalazi Buda, na šta smo već navikli, ali i slike na zidovima koje nikakve veze nemaju sa Budizmom, već su odraz inspiracija autora. Fotografisanje je zabranjeno pa ostaje samo da mi verujete da se na zidovima nalaze Pokemoni, Minioni, Džordž Buš, Osama Bin Laden i mnogi drugi likovi moderne istorije.

Neverovatni materijali

Konceptualno, hram se sastoji od vrata pakla, mosta ponovnog rođenja, glavne zgrade i zlatne zgrade. Ulaznica za ovu atrakciju košta samo 50 bahta, odnosno oko 150 dinara!

Blue Temple – Plavi zamak

Plavi zamak je već pravi budistički hram, vrlo poseban na celom Tajlandu zbog izrazito plave boje koja uopšte nije uobičajena za svetilišta. Skulpture zmajeva ispred hrama su neverovatno velike. Inače, na TripAdvisor listi šta obići u okolini Chiang Raia(tek ćete se oduševiti kad ovo vidite), ova atrakcija se nalazi pod brojem 13, ali je svakako uključena u obilazak.

Plavi budistički hram

Pravo ime ovog zamka je Rong Sear Tean, ali je ipak zbog svoje boje dobio nadimak, kako bi turistima bilo lakše. Nalazi se na 10 minuta kolima od centra Chiang Raia.

Baan Dam – Black House

I nama je bilo jako interesantno da su nam od početka dana naređali ove različite boje u imenima, ali je to samo dokaz šta sve sever Tajlanda može da ponudi. Kod ovog zamka smo napravili jednu veliku grešku, jer smo bili ubeđeni da se sastoji od samo jedne velike građevine u koju smo ušli i njoj posvetili najviše vremena, dok se iza nalazilo celo jedno fascinantno etno selo.

Black House

Ceo kompleks je umetničko delo, posebno karakteristično po korišćenju crne boje, ali i skeletona, kostiju, krokodilske kože i zuba životinja. Dominira drvena konstrukcija. Više detalja možete pronaći u ovom tekstu.

Selo žena sa dugim vratovima

Postoji više ovakvih sela na severu Tajlanda. Poreklo plemena koje smo posetili nema nikakve veze sa Tajlandom, već ih smatraju izbeglicama iz Mjanmara. Nekada su živeli na planinama Mjanmara, ka granici sa Tajlandom. Legenda kaže da su nekada davno izgubili svoju zemlju i želeli time sebe da kazne, čime je postavljanje okova postala neka vrsta tradicije. Bakarni prsten praktično svojom težinom spušta ramena, čime se stvara prostor za novi prsten.

Žena u narodnoj nošnji

Pleme koje ovde živi se naziva Karen, a selo ima i web sajt. Pravi naziv sela je Longneck Karen Village i vrlo je teško doći samostalno, pa predlažem dolazak u okviru slične ture poput ove naše. Ulaznica u ovo selo se plaća dodatnih 10 evra, što je direktna donacija stanovnicima sela. Jako dobar opširniji tekst možete pronaći ovde.

Devojčica sa majkom

Reakcije na društvenim mrežama su obično vrlo podeljene, kada smo na Instagramu postavljali fotografije. Razgovarali smo sa stanovnicima sela, posebno sa decom koja su izuzetno inteligentna, gde čak starija deca jako lepo govore engleski jezik.

Vrlo rado se fotografišu sa turistima

Zlatni troguao i granica sa Mjanmarom

Zlatni trougao, krajnji sever Tajlanda, predstavlja prirodnu granicu sa Mjanmarom (levo) i Laosom (desno). Istorijski i geografski izuzetno važna tačka jer reka Mekong dalje oko 200 kilomeatara na severu vodi ka Kini, odakle su se nekada kretali trgovački karavani. Na tajlandskoj strani se nalazi vidikovac odakle puca ovaj fantastičan pogled. Iskreno, bio sam baš oduševljen, jer ispred sebe vidim dve zemlje koje sam smatrao jako dalekim.

U jednom delu dana smo došli i do graničnog prelaza između Tajlanda i Mjanmara, do naselja gde je moguće kupiti suvenire i popiti kafu. Granični prelaz je posebno specifičan iz ugla saobraćaja, jer se na sredini mosta vozila ukrštaju i menjaju strane, obzirom da se na Tajlandu vozi po engleskom sistemu, a u Mjanmaru identično kao kod nas.

Od vodiča saznajemo da je situacija u Mjanmaru vrlo loša, ali da se posle silnih pobuna zemlja polako oporavlja. Saznao sam da imaju lepo more i sjajnu obalu koja će imati potencijala u nekoj bliskoj budućnosti.

Šta smo još videli na severu

Pećina sa majmunima predstavlja neku vrstu izletišta u čijoj okolini se nalazi budistički hram i jezero. Ovo je bio naš prvi susret sa prirodnim staništem majmuna, koje ćemo tek sretati na jugu Tajlanda, odnosno u predelu Krabi – Phi Phi ostrva. Majmune smo hranili kikirikijem i naučili lekciju da ih nikako nije dobro maziti i dodirivati jer to smatraju kao ne baš prijateljskim činom.

Reka Mekong

Sa ovog mesta nosim i jednu anegdotu koju ću pamtiti čitav život. Dok sam snimao majmune mojim Xiaomi telefonom, prišao mi je jedan mladi budistički sveštenik govoreći “Ksijao mi” pokazujući svoj, identičan telefon. Oduševio me svojom dobrotom i pokušajem da stupi sa mnom u komunikaciju. U to ime napravili smo jedan selfie.

Mladi Budisti

Dalje smo posetili polja čaja, koja su nam posebno bila interesantna zbog fantastičnih zelenih plantaža. Slično vinarijama kod nas, uzgajanje čaja je posebna privredna grana u koju tajlanđani mnogo ulažu.

Cela ova tura koštala nas je 30 evra po osobi i kao takva je jedino moguća iz grada Chiang Rai, zbog blizine svih pomenutih mesta. Moguće je sve ovo posetiti i ukoliko ste smešteni u Chiang Maiu, ali samo u jednom pravcu vam je potrebno oko 3 sata, što drastično smanjuje šta ćete videti na krajnjem severu.

Sve prednosti severa Tajlanda

Videli ste kakav sadržaj može da pruži samo okolina Chiang Raia. Uz to, sever Tajlanda je ubedljivo najjeftiniji, počev od cene avio prevoza do gradova Chiang Rai i Chiang Mai, preko smeštaja, suvenira, hrane. Sve je upola cene u odnosu na more i sa malim budžetom moguće je sebi organizovati fantastičnih 5 dana.

Tradicionalni nastup dečaka

Cela severna provincija se vrlo lako može naći u vašim budućim planovima letom iz Bangkoka, u jednom pravcu, i sa daljim putem od Chiang Maia direktno ka moru, pri čemu bi vam sever stvarno bio lagana usputna stanica.

Tek kada obiđete sever Tajlanda, na ostatak zemlje ćete gledati drugim očima. Skromnost i neiskvarenost ljudi sa severa će biti fantastična za poređenje sa drskošću i bezobrazlukom koji postoji na ostrvu Puket (Phuket).

Ali o Puketu u nekom narednom tekstu.

Novi video na mom Youtube kanalu